top of page

"מקווה שתמותו בקרוב": סערה בטקס יום הזיכרון במכללת אורנים

עודכן: 27 ביוני 2022

רויטל בלומנפלד// בטקס יום הזיכרון במכללה הוקרא שיר אנטי-מלחמתי של בוב דילן בשם "אדוני המלחמה". סטודנטים שפירשו את השיר כמכוון נגד חיילים הזדעזעו ועזבו. מחאה גם על דברי נשיאת המכללה: "לא צריך להכניס פוליטיקה לכל מקום". אורנים: "מתנצלים, טעינו בשיקול הדעת"


בנוסף לעזיבת סטודנטים בזמן הנאום, דבריה של פרופ' בר און עורר תגובות נזעמות גם בעמוד הפייסבוק של המכללה. "באמת יצאתם מדעתכם עם הקראת טקסט פוגעני ומנותק מהיגיון בערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל", כתב סטודנט במכללה. "לא צריך להכניס גוון פוליטי לכל מקום. נדמה כי המכללות עושות תחרות ביניהן מי יותר קיצונית בדעותיה נגד כל דבר וזה מביש".


"אני מתביישת להיות חלק מהסטודנטים שלומדים אצלכם, בושה!", כתבה סטודנטית נוספת. "הרבה פעמים במהלך השנה אנחנו חשופים במכללה למאבקים - בגזענות, ב'תג מחיר' ולמאבקים פוליטיים למיניהם. יום אחד בשנה אנחנו מקדישים לזכר הנופלים שבזכותם אנחנו כאן, יכולים ללמוד ולשאוף לחינוך, יום אחד! וגם ביום הזה יש התעסקות בפוליטיקה ובמחאות חברתיות סמויות. כל כך לא מכבד".


הידיעה על הדברים שנאמרו בטקס התפשטה גם אל מחוץ לכותלי המכללה. סטודנטית שאינה לומדת במקום אך מיודדת עם משתתפים בטקס סיפרה לוואלה חדשות: "במהלך הטקס הוקרא על ידי יו"רית אגודת הסטודנטים, אותה מישהי שאמור לייצג את דור העתיד של מורי ישראל, השיר 'אדוני המלחמה'. אני חייבת לציין שאינני לומדת במכללה, ואינני מקור ראשון, אך שמעתי אותו ממספר אנשים שנכחו בטקס והתקשו להאמין למשמע אוזניהם. אין סיכוי שהדברים הוצאו מהקשרם. יחד עם שרשרת אמירות נוקבות לאורכו של כל הטקס נגד הממשלה ש'שולחת את החיילים למסעות הרג' - מאוד ברור לאן חתרו עורכי הטקס".







על אף שכתבה עיתונאית מתיימרת להיות אובייקטיבית ניתן לראות כבר מהכותרת נטייה לכיוון נרטיב מסוים "מקווה שתמותו בקרוב"

תוכן הכתבה כולל בתוכו רוב דעות שליליות על המאורע, יש ציטוטים רבים של סטודנטים כנגד המכללה העדות העיקרית לנרטיב של כתבה זו הוא ציטוט של מקור שלישי, סטודנטית שאינה מהמכללה וכלל לא נכחה באירוע ובכל זאת מושמע קולה ללא בסיס לטיעוניה "אין סיכוי שהדברים הוצאו מהקשרם. יחד עם שרשרת אמירות נוקבות לאורכו של כל הטקס נגד הממשלה ש'שולחת את החיילים למסעות הרג' - מאוד ברור לאן חתרו עורכי הטקס".

הכותבת בחרה לכלול רק ציטוטים המתנגדים למכללה ואף לא ציטוט יחיד של אנשים שתמכו והסכימו עם מה שקרה בטקס.

בכתבה לא מוצג מה הצעדים שנעשו על ידי המכללה לאחר האירוע, האם הם פרסמו הודעה רשמית? האם נעשו צעדים משמעתיים?

"תקשורת ודמוקרטיה בישראל" (1997) שנערך על ידי דן כספי, הוא מציג את התקשורת כזירת עימותים, בזירה זו שני צדדים האחד מציגה את התקשורת כחלק מהמרחב הציבורי, המחבר בין השלטון לבין הציבור בו מתנהלים דיונים חופשיים אשר בעזרתם מתנהל פיקוח פורמלי ובלתי פורמלי על הרשויות, בצדה השני הזירה מוצגת בתפיסה רדיקלית אשר אומרת כי במרחב הציבורי יש אליטות וקבוצות בעלות אינטרס אשר מתגוששות בזירה, הקבוצות החזקות יותר משליטות את האינטרסים שלהם על הדיון הציבורי.

מכאן עולה השאלה מהי מטרת הכתבה הזו? האם היא פועלת בתוך מרחב העימותים הזה ומהווה חיבור בין השלטון לציבור המעודדת פיקוח על הרשויות? או שכתבה זו משרתת אליטות וקובצות בעלות אינטרס?


צילום: מכללת אורנים







11 צפיות0 תגובות
bottom of page